خانه داروغه مشهد ، خانه آخرین داروغه شهر
نوشته شده توسط : gheirati

خانه داروغه مشهد متعلق به شخصی به نام یوسف خان  داروغه در دوره قاجار بود. یوسف خان به عنوان آخرین داروغه شهر در خانه ای که به دستور خودش ساخته شده بود اقامت داشت. خانه ای باصفا و قدیمی با معماری سنتی که حوض وسط آن و کاشی کاری ها و آجرهایی که شما را به سالهای گذشته و دوران قاجار می برد.

خانه داروغه مشهد ، خانه آخرین داروغه شهر

پس از مرگ یوسف خانه این بنا به نام خانه داروغه نامگذاری شد. البته در کوچه ای به نام داروغه دو خانه دیگر به هم راه داشتند برای این فرد بوده است. گفته می شود داروغه زمان زیادی را در این خانه سکونت نداشته و با سقوط قاجار از آنجا کوچ کرده است. اگر تا به حال به خانه داروغه مشهد نرفتید و یا حتی اسمش را هم نشنیده اید با این مقاله همراه شوید.

با ویژگی های خانه داروغه مشهد بیشتر آشنا شوید

این خانه حدود 75 سانتی متر پایین تر از سطح زمین و مساحتی در حدود 1100 متر مربع دارد. معماری قدیمی این خانه شما را کاملا تحت تاثیر دوران قاجاریه قرار می دهد. حوضی بزرگ در وسط حیاط خانه است و در دو طرف درب اصلی پله هایی قرار دارد. زمانی که داخل خانه می شوید سقف خانه ها را می بینید که بار رنگ چوب تزیین شده است.

با ویژگی های خانه داروغه مشهد بیشتر آشنا شوید

در بخش بالای دیوار ایوان خانه داروغه مشهد دو عبارت "بسم الله الرحمن الرحیم" و "محمد (ص) شمع جمع آفرینش" نوشته شده است. تمامی گچ بری ها و کاشی کاری های این خانه همگی ساخته دست معماران روسی است اما طرح های آنها مربوط به همان دوران قاجار می شود.

معمولا خانه های قدیمی از جمله خانه داروغه مشهد سه طرف ساخت هستند. یعنی یک طرف ساختمان اصلی، طرف دیگر ساختمانی مشابه با پله ای آجری که هر دوی اینها نشیمنگاه هستند و بخش سوم رعیت نشین نام دارد. تمام این سه بخش به یکدیگر راه دارند. نکته جالب توجهی که وجود دارد این است که اولین شومینه و اولین حمام اختصاصی در این خانه بنا شد.

تقسیمات جالب دو بخشی در خانه داروغه

خانه داروغه مشهد از دو بخش تابستان نشین و زمستان نشین تشکیل شده است. این شکل از تقسیمات در خانه های قدیمی مرسوم بوده است اما فقط در یک قسمت از سه ساختمان خانه. ولی در خانه داروغه هر سه قسمت به این شکل است.

تقسیمات جالب دو بخشی در خانه داروغه

بخش زمستان نشین این خانه را حمام، مطبخ و شومینه در زیرزمین تشکیل می دهد. بخش تابستان نشین هم از حوض آب، بادگیر و معماری آفتابگیر خانه به خنکای مطبوعی می رسد. جالب است بدانید با وجود قدیمی بودن این بنا می توانید شاهد بخاری دیواری و پنجره های دو جداره در این خانه باشید.

این خانه در کجای شهر واقع شده است؟

اگر با تور مشهد قصد گردشگری در شهر را دارید و می خواهید از این بنای قجری دیدن کنید بهتر است، بدانید این بنا در نزدیکی حرم مطهر است. خانه داروغه مشهد در خیابان نواب صفوی، راسته حوضه مسگران در کوچه داروغه واقع شده است.

همچنین اگر قصد رزرو هتل در نزدیکی خانه داروغه مشهد را دارید می توانید در هتل های نزدیک حرم اقامت کنید. از هتل های نزدیک این بنا می توان به هتل آلتون، هتل آرین و هتل قصرطلایی اشاره کرد. ضمنا در نظر داشته باشید، که ساعات بازدید از خانه داروغه ساعات و روزهای ادارای می باشد.





:: برچسب‌ها: رزرو هتل در نزدیکی حرم , خانه داروغه مشهد , معماری سنتی , جاذبه های دیدنی مشهد , ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: